
Asiakkaaksi
Ne kulkevat kummituslaivat
ihan toisin kuin laivat muut.
Ne mustat purjeet saivat
ja mustat raakapuut.Ne halkovat aallonharjaa,
kuin uisivat unissaan.
Ja kuoleman kummaa karjaa
on niillä lastinaan.Ote Unto Kupiaisen runosta Kummituslaivat kokoelmasta Mustan linnun puu (1942).
Unto Kupiaisen Kummituslaivat tavoittaa jotain oleellista siitä, miltä psyykkinen paha olo voi tuntua. Psykologin ja psykoterapeutin asiakkaiksi hakeutuvilla on usein elämässään jotain ongelmallista, joka aiheuttaa ahdistusta, surua, masennusta tai pelkoa. Ongelmalliset asiat voivat liittyä muun muassa elämäntilanteeseen, ihmissuhteisiin tai mielialaan.
Psykoterapia
Teen lyhyttä ja pitkää psykoterapiaa. Lyhytterapiassa käyntien määrä sovitaan etukäteen ja työskentely keskittyy teemoihin, jotka sovimme asiakkaan kanssa aloittaessamme työskentelyn. Työskentely on sitä fokusoidumpaa mitä lyhyempi on siihen käytettävä aika. Lyhytterapia voi olla kestoltaan esimerkiksi 10 tai 16 tapaamista. Pitkässä psykoterapiassa ei ole etukäteen sovittua tarkkaa lopetusajankohtaa. Kelalta voi saada tukea kuntoutuspsykoterapiaa varten enintään kolmeksi vuodeksi. Asiakkaan tilanne ja psykoterapian tarve arvioidaan vähintään vuoden välein. Pitkässä psykoterapiassa tapaamiset toteutuvat tavallisesti kerran tai kaksi kertaa viikossa pois lukien loma-ajat. Myös pitkässä psykoterapiassa käydään työskentelyn alussa läpi teemat, joihin asiakas haluaa keskittyä. Pitkässä psykoterapiassa on lyhytterapiaa enemmän väljyyttä siinä, miten tiukasti työskentelyn alussa asetetuissa teemoissa on pysyttävä.
Psykoterapian yleisenä tavoitteena on itsetuntemuksen lisääminen ja sitä kautta psyykkisen liikkumavaran ja vapauden kasvu, sekä psyykkisen kärsimyksen vähentäminen. Jokaisen asiakkaan kohdalla psykoterapian teemat ja tavoitteet sovitaan yksilöllisesti, asiakkaan tarpeiden mukaan.
Työskentelyäni ohjaava arvo on asiakkaan kunnioitus, ja lähtökohta työskentelylle on yhteistyö. Työotteeltani olen keskusteleva ja tilaa antava. Valmiiden vastausten antamisen sijaan pyrin yhdessä asiakkaan kanssa rakentamaan työskentelysuhteen, joka mahdollistaa asiakkaalle oivallusten ja uuden ymmärryksen syntymisen. Keskeisin työvälineeni on keskustelu, jonka lisäksi työskentelyssä voidaan käyttää tarpeen mukaan erilaisia menetelmiä.
Kuluttajansuojalain mukainen tiedonantovelvoite
Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (http://www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.
Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (http://www.kuluttajaneuvonta.fi).